vecka 15

Vecka 15

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Just nu mår jag ganska så bra men det vänder fort är det värsta... ska se till att äta lite snart igen annars så kommer nog illamåendet. Har fortfarande inte gått upp något i vikt vilket är skönt och jag hoppas på att det kommer att vara så lääänge ;)

Kommentarer
Jojja säger:

Har du fått nån mage än?

Jag la upp första magbilderna i bloggen idag.. :)

Hoppas du får fortsätta må bra! Jag mår äntligen bättre. :)

Kram!

2010-04-20 | 18:32:34
Bloggadress: http://jojjas.blogg.se/
Jojja säger:

Jag har upptäckt ett knep mot svullen/uppblåst mage, Vi-siblin. Bulkmedel som fungerar väldigt bra mot den där uppblåsta svullnaden man får i början. Hjälper rätt bra mot illamåendet för mig med eftersom jag mår mycket mer illa och får mer halsbränna när jag blir sådär supersvullen. Testa! :)

Jag fick hem en änglaklocka igår. Även om det är lite omdiskuterat när bebisen börjar höra så är det lite symboliskt och fint tycker jag. :)

Kram!

2010-04-21 | 10:51:54
Bloggadress: http://jojjas.blogg.se/
Jojja säger:

Hmm, kodmallarna ser ofta lite olika ut, o jag har pillat runt rätt mkt i min. Men jag la in koden man får på sidan efter

</tag:profile>

</div>

Testa om det fungerar! Kram

2010-04-21 | 13:22:33
Bloggadress: http://jojjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback