Vecka 30

Vecka 30

Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert.
Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.
För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.


Idag är jag i vecka 30 (29+1) o var på yttligare ett besök hos BM. Mitt Hb hade gått ner lite mer så nu ska jag börja äta järn varje dag o hoppas på att det vänder uppåt. Idag visade även vågen att jag har gått upp mina första kilon +3 än så länge o jag hoppas att det inte kommer att bli så många mer. Annars så allt bra ut o magen växer som den ska. Alltid lika roligt att höra bebisen där inne. Så nu är det bara att försöka att äta mat för att nu kommer det att gå åt eftersom den ska växa så mycket nu.




Kommentarer
Sabine säger:

Åh spännande, bara typ 10 veckor kvar nu:)

2010-08-04 | 23:18:04
Bloggadress: http://nissesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback