Förlossnings berättelse

Allt började på måndagen den 13/8 då jag var tillbaka på förlossningen för ett bedömningssamtal/ställningstagande med läkaren. Vi pratade om hur den senaste veckan varit o tillslut blev det för mycket o jag bröt ihop... Hon tyckte att jag hade kämpat på tillräckligt länge. Så vi bestämde då att jag skulle bli igångsatt nästa dag alltså den 14/8 på BF :)Så hon undersökte mig o då var jag öppen 3cm o tappen var ca 2-3cm lång men mjuk. Hon gjorde även en hinnsvepning för att reta igång kroppen så mycket som möjligt inför vad som komma skall! Jag fick en tid att komma tillbaka kl 9 morgonen där på, fick även med mig en sovdos hem så jag skulle vara utvilad!

Timmarna gick o jag fick bara mer o mer SD o de började göra riktigt ont... Vincent o jag var hemma hos mamma men tillslut fick jag säga åt henne att köra hem oss så jag kunde packa det sista! Väl hemma så lugnade det ner sig o jag förberedd det sista o passade på att mysa lite extra med Vincent. Jag sov riktigt gott de timmarna jag sov men vaknade alldeles förtidigt med det var nerverna som spelade in ;) mamma kom o hämtade oss, vi lämnade Vincent på dagis och sen var det förlossningen nästa!!

Väl på förlossningen så fick vi sitta o vänta ganska länge innan vi fick träffa läkaren igen som jag träffat dagen innan. Hon undersökte mig o jag hade öppnat mig till 4cm o tappen var kortare o mera mogen, hon gjorde ytligare en hinnsvepning för att få igång kroppen.. När hon väl bestämde sig för att vi skulle ta hål på hinnorna så kommer BM in o säger att vi nog ska vänta med det lite för att det var fler förlossningar på gång. Så vi blir ombedda att ta en promenad sagt o gjort så gick vi säkert en hel korridor innan mitt bäcken la av :/ tillbaka på förlossningen så blev det mer väntan men snart var det våran tur att få ett rum, så runt kl 13 fick vi komma in på en förlossningssal. Den BM vi hade träffat hela fm gick hem o våran ny kom nu in o pratade med oss om hur allt skulle gå till!

Kl 14:54 tar BM hål på hinnorna o vattnet går :) en konstig känsla! Känner mig laddad inför förlossningen.

Kl 16:05 kommer BM o kopplar de värkstimulerande droppen och berättar då att hon kommer in var 20:e minut och höjer dosen hela tiden!

Kl16:30 värkarna börjar kännas av mer men det går fortfarande att andas igenom dom. Under tiden här så ligger R o vilar lite i en säng brevid mig.

Kl 17:15 så provar jag lustgasen första gången och det hjälper riktigt bra när man väl får till andningen som man ska ;) en spännande känsla att känna sig full utan att han druckit en droppe :P

Kl 17:44 värkarna börjar nu bli mer intensiva och lite jobbigare att hantera så BM höjer lust gasen mer och det blir då bättre. Sen börjar allt bli väldigt luddigt, sista gången jag vet vad klockan är så är den 18 o värkarna jobbar på som bara den! Det blir intensivt andand i masken..

Kl 18:30 så undersöks jag o då är jag öppen 6cm

Kl 18:41 så börjar mina krystvärkar så då går det väldigt fort. Värkarna ändrade karaktär jättesnabbt! Varken jag eller BM jag riktigt med på det..

Kl 18:45 så kommer Julius till välden! 3565g o 52cm lång, han hade navelsträngen ett löst varv runt halsen.

Jag som innan sa att jag trodde att de skulle vara svårt att ligga på sidan o krysta men det var det inte ;) gick hur bra som helst! Även om det gick så fort så fick jag bara 2 små små bristningar! Fick sys 4 små stygn o tack o lov för lustgas säger jag bara, den hjälpte toppen bra på mig. Sen var det sagt att ta sig upp o duscha. Vi fick in våran fika bricka o fick vara för oss själva. Senare sen så flyttades vi över till BB.

Det som är så roligt med hela denna upplevelse är att alla har sagt o jag själv har trott att om man bli igångsatt så tar det så lång tid men för mig tog det från början till slut 3h o 45min!

En annan roligt sak är att samtidigt som jag ligger i ena förlossningsrummet så ligger min bästa kompis vägg i vägg o födder barn samtidigt! Vi har skojat hela graviditeten om det o nu blev det verklighet!! Helt sjuk!! Hennes son är född 2h efter Julius :)

Tror att jag har fått med det mesta som hände under förlossningen :)


Kommentarer
Elin säger:

Jättefina bilder! Mina två förlossningar blev ju också igångsatta och det har gått snabbt med dem bägge två :) Han är jättefin lille killen, precis som storebror!

2012-08-23 | 23:26:29
Bloggadress: http://arvegil.blogg.se
Linda säger:

Hej! Kom in på din blogg av en slump och ser att du födde din son i det rum jag födde min dotter i för ganska exakt fyra år sedan. Kände igen det eftersom det är fönster från två håll :)
Grattis till pojken!

2012-08-25 | 22:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback